In een eerdere blog van mijn collega is de discussie over gamification gestart. In deze blog wil ik het spel Bug Hunters introduceren. Het is een spel waarbij verschillende disciplines in een bepaalde tijd de gelegenheid krijgen om zoveel mogelijk bugs te vinden en is gebaseerd op het concept van session based testen en exploratory testen.
Wanneer het goed wordt opgezet in het project, zal deze activiteit zowel leuk en nuttig zijn. De bugs die gevonden worden verschillen vaak van bugs die worden gevonden tijdens de Scripted Testen. Deze bugs worden door andere disciplines dan testers gevonden. De ervaren testers hebben een ondersteunende rol in deze testactiviteit.
Role Playing Game
Alle belanghebbenden in de organisatie, van Functioneel Applicatie Beheerder tot Projectleider kunnen meedoen. Maar er is slechts één rol die je kunt kiezen in dit spel en dat is de rol van “De Bug Hunter”.
De Bug Hunter heeft de volgende “speciale krachten” en eigenschappen:
- Superfocus op risico’s – Wat mag er zeker niet fout gaan?
- Kennis van de architectuur – Waar in de applicatie komen vaak bugs voor?
- Begrip van business doelen en context – Welke functionaliteiten zijn het belangrijkst?
- Documenteren van bugs – Hoe en waar zijn de bugs gevonden?
- Testen vanuit de beleving van de klant – Wat zou een klant doen?
Elke speler is uniek en zal sterker zijn in bepaalde eigenschappen dan andere.
Experience Points
Door het uitvoeren van meerdere missies doe je ervaring op en kun je je eigenschappen verbeteren en zelfs nieuwe “speciale krachten” unlocken. Je zult groeien tot een betere Bug Hunter waardoor je eenvoudiger lastige bugs zult ontdekken. Een extra bijkomend voordeel is dat je kennis en ervaring opdoet in de functionaliteiten van de applicatie.
Multiplayer
Bug Hunters is een spel die je met meerdere spelers speelt. Met meerdere spelers komt het competitieve element van het spel tot zijn recht en kun je strijden om prijzen. Het wedstrijdelement zorgt ervoor dat de spelers elkaar stimuleren tot betere prestaties en het vinden van meer variatie aan bugs.
Teams
Door het samenstellen van teams is het mogelijk om verschillende eigenschappen en expertises van spelers te benutten. Zo kun je in teams van twee spelers, waarbij één speler de bugs opspoort en de ander de bugs registreert.
Missions
Elke Bug Hunters missie heeft een specifieke doel. De missies zijn afhankelijk van de fase waarin de release zich bevind. In het begin van het project zal de focus meer liggen op het vinden van functionele bugs en bugs in het proces. In eindfase van het project kan de focus liggen bij het vinden van performance en security bugs.
Een missie voer je uit in een vooraf bepaalde tijd. Dit kan een sessie van 3 tot 4 uur zijn. Langer dan 4 uur is niet aan te raden omdat de concentratie van de spelers dan achteruit gaat.
Game requirements
Om het spel Bug Hunters te spelen moeten de volgende voorwaarden zijn voldaan:
- Een ingerichte locatie voor de spelers
- Een testomgeving met de juiste release
- Een volwassen release dat voldoende functionaliteit bevat om te testen
- De release is klaar voor de volgende fase
- Een ingerichte test procedure voor de bug registratie
Achievements
Maak het spel compleet door leuke prijzen (roze koeken, repen, een sticker op de voorhoofd, …) uit te reiken aan:
- De speler met de meest aantal bugs – Kwantiteit boven kwaliteit
- De speler met de meest exotische bug – Kwaliteit boven kwantiteit
Afhankelijk van de missie kun je specifieke prijzen uit reiken. Denk aan het vinden van security bugs, performance bugs, etc.
End Game
Bug Hunters is een mooi spel waarbij spelers in een korte tijd veel ervaring opdoen en de applicatie leren kennen. Een extra voordeel is dat vaak andere soort bugs gevonden worden die niet gevonden worden bij Scripted Testen vs Exploratory testen. Daarnaast leren de verschillende disciplines in de organisatie wat de rol van de tester (Bug Hunter) inhoudt en dat kan ik alleen maar toejuichen.