>>
Gepubliceerd op: 18 april 2016, Bijgewerkt op: 09 oktober 2018, min. leestijd

De 3 testen die vaak worden vergeten bij websites

Je hebt een mooie website gemaakt, getest op usability, functionaliteit en performance en hij gaat live. Dan blijkt na verloop van tijd uit je analytics, je websitestatistieken, dat gebruikers je website niet weten te vinden via zoekmachines, snel afhaken, aankopen niet voltooien en maar niet bellen of mailen. Hoe dat kan? Hieronder een drietal vaak vergeten oorzaken.

1. Je bent vergeten te testen op adblockers

Adblockers zijn populair, op de desktop met gemak te installeren, via extensies in populaire browsers als Chrome en als tracking protection in Internet Explorer, op Android al een wat langere tijd beschikbaar via verschillende software en methoden en nu ook in Safari op iOS mogelijk. Deze adblockers kunnen met verschillende pakketten aan filters geladen worden en blokkeren zo onderdelen op een website. Het komt echter geregeld voor dat een willekeurig element, dat niets te maken heeft met advertenties, toch geblokkeerd wordt. Dit kan meerdere oorzaken hebben, waaronder een element dat teveel op een advertentie lijkt of een geblokkeerde advertentie die teveel op een normaal element lijkt. Als je website hier niet op getest is, dan kan het zijn dat delen niet zichtbaar zijn voor bezoekers, of dat bezoekers hierdoor niet op bepaalde belangrijke elementen kunnen klikken. Zoiets is best onhandig als verschillende producten of diensten onzichtbaar worden.

Een mooi voorbeeld is een bekende 2e-hands autoverkoopwebsite. Indien deze met de Ghostery plug-in (een browseruitbreiding die websiteonderdelen blokkeert die het gedrag van bezoekers bijhouden) of een adblocker bezocht wordt, kan er niet meer geklikt worden op te koop staande auto’s. Niet echt handig, als een bezoeker en potentiele klant niets met je core business kan. En het gevecht aangaan met adblockers? Lees dan eerst even dit artikel van Marketingfacts.

2. Je vergeet de mobiele bezoekers met niet standaard apparaten

Je kunt je test uitvoeren op een iPhone 6 en een Samsung Galaxy S6. Dan heb je twee aardig verkochte toestellen gevonden. Echter is dat niet hoe de markt in elkaar zit. Ja, bovenstaande merken hebben een groot marktaandeel, maar de verzameling aan minder prominente merken is aanzienlijk en vooral Samsung heeft er een handje van om verschillende Android versies met verschillende browsers en browser versies op verschillende toestellen uit te brengen. Tegenwoordig werken de meeste Android apparaten gelukkig met dezelfde Chrome versie, maar daarmee ben je er nog niet.

De verschillende schermresoluties en formaten van de apparaten tellen ook mee. Een website die op een kleine Android telefoon goed werkt, kan op een monsterphablet met een 6” scherm ineens toch anders werken. En vergeet ook Windows 8.1 en 10 vooral niet. Zowel mobiel als op desktop zijn ze toch echt aanwezige spelers. Ondanks het gebrek aan succes van Windows Phone/Mobile in de consumentenmarkt, is het in de zakelijke markt tóch een veelvuldig voorkomende keuze met ongeveer 18% marktaandeel binnen de Nederlandse zakelijke markt en dat is nog laag in vergelijking met de rest van de regio. Wat als dat nou net je doelgroep is en je website doet het niet op die apparaten?

Natuurlijk kun je niet op alle bestaande apparaten testen, Wel is het mogelijk een goede mix aan testapparatuur te hebben die je doelgroep weerspiegelt en hier een aantal belangrijke testgevallen op uit te voeren om in ieder geval de basisfunctionaliteit op orde te hebben. Je kunt via je website analytics vaak een goed beeld krijgen van de apparatuur van je bezoekers. Ook kun je op zoek gaan naar het marktaandeel van producten en diensten binnen je doelgroep, er worden veel branchespecifieke (markt)onderzoeken uitgevoerd met waardevolle resultaten.

3. Je bent vergeten je tekst te testen op vindbaarheid en leesbaarheid voor zoekmachines

Een marketingdingetje dat vaak achteraf komt, terwijl het, vanwege de technische aard, tijdens het ontwerp en testen ook heel relevant kan zijn. Een Google bot die je website indexeert is niets meer dan een programmatje dat volgens een aantal regels je website in kaart brengt. Als dat programmatje z’n weg niet kan vinden, dan verschijn je ook niet in de zoekresultaten. Ook zijn dan je eventuele Google advertenties veel minder waard en worden ze minder weergegeven. Terwijl je er wel meer voor moet betalen. Ja, Google bepaalt de prijs van je advertentie op basis van de kwaliteit ervan. Inclusief de kwaliteit van de website waar deze naartoe linkt.

Het is daarom ook sterk te adviseren om ook via vrij beschikbare Google tools je website te testen op toegankelijkheid voor zoekmachines, het liefst niet te ver richting het eind van de ontwerpfase, zodat je nog veranderingen door kunt voeren. Je kunt een aantal keer per maand je gehele website opnieuw indienen voor evaluatie via de Google Search Console.

Maar vergeet Bing niet. Bing? Ja, Bing. De zoekmachine die in Nederland niet echt aanslaat. Waarom dan toch naar Bing kijken? Spotlight op een iPhone en Mac serveren zoekresultaten op basis van Bing. Siri? Die maakt ook veel gebruik van Bing voor verschillende informatie. Windows 8.1 en 10 doen precies hetzelfde via de ingebouwde zoekfunctie op zowel mobiel als desktop/tablet en ook via Cortana. Yahoo maakt ook gebruik van Bing. Hierdoor heeft Bing (samen met Yahoo en het gebruik via Apple apparaten) al meer dan 30% van de Amerikaanse markt in handen. In Europa ligt het marktaandeel beduidend lager, echter zijn de zoekmachinetools om je website mee te testen van hoge kwaliteit en zeer goed bruikbaar en stijgt het marktaandeel gestaag.

Het testen van websites is door de dynamische omgeving en de rol van een website een continu complexer wordende taak. Het in de gaten houden van veranderingen in de markt (adblockers) en het inrichten van eisen en de testen hierop zou onderdeel moeten zijn van het ontwikkelingsproces. Door je websitetesten uit te voeren met een actieve adblocker, kun je voor een aanzienlijk deel van je bezoekers een betere ervaring realiseren. Ditzelfde gaat natuurlijk ook op voor het testen op de apparatuur die je doelgroep gebruikt en de tools (zoekmachines) die je doelgroep gebruikt om jouw website te vinden. Het is ook van belang dat je bij het opstellen van de eisen aan je website met dit soort nieuwe onderdelen rekening gaat houden.

Meer weten of vragen? Neem contact met ons op.

Deze website werkt het beste met JavaScript ingeschakeld