>>
Gepubliceerd op: 26 juli 2016, Bijgewerkt op: 25 oktober 2018, min. leestijd

Hoe bereiden verzekeraars zich voor op de decemberpiek?

Niet alleen voor webshops is december een spannende maand. Ook voor verzekeraars valt er in die maand veel te winnen en te verliezen. Want hoeveel consumenten zullen de overstap van of naar je organisatie maken? Voor beide branches geldt dat zeker tijdens deze piekmaand, een goed presterende website een groot verschil kan maken. Want wachten, dat doet een consument niet meer.

Het afgelopen ‘overstapseizoen’ wisselden alleen al 1,2 miljoen mensen van zorgverzekeraar. Deze consumenten hebben zich doorgaans eerst online uitgebreid georiënteerd op aanbieders en de meest geschikte pakketten. De websites van verzekeraars moeten daarbij topprestaties leveren, want al die bezoekers en berekeningen moeten zo snel mogelijk worden afgehandeld. Hier valt vaak nog veel winst te behalen.

Piekbelasting

Want hoewel het moment van piekbelasting goed te voorspellen is – de meeste mensen stappen in de laatste maand van het jaar over – zijn de online platformen hier niet altijd op berekend. IT-systemen laten het bijvoorbeeld afweten en de grote hoeveelheid bezoekers en vragen zorgen ervoor dat de database volloopt en mensen uiteindelijk zonder een transactie te hebben afgerond de site verlaten. Een scenario waar niemand blij van wordt.

Rekenvoorbeeld zorgverzekeraars

Waar moet je nu aan denken bij piekbelasting? Laten we zeggen dat het zwaartepunt van het overstappen ligt in de laatste week van december. Dan hebben we het per dag over ruim 170.000 overstappers. De meeste mensen bezoeken overdag in een periode van 12 uur de website van een aanbieder. Dit betekent dat 14.000 mensen per uur switchen van zorgverzekeraar, ofwel 4 per seconde. Laten we zeggen dat er gemiddeld 10 pageviews nodig zijn voor elke overstap. Dat komt neer op 40 pageviews per seconde, wat relatief veel is. Dan vergeten we nog dat consumenten waarschijnlijk bij meerdere verzekeraars informatie inwinnen alvorens er een te kiezen waardoor het aantal pageviews nog hoger ligt. Bedenk je eens wat de impact zou zijn van downtime in deze periode…

Voorbereiden op de piek

Hoe bereid je je website dan voor op die piek zodat je zeker bent dat je geen potentiële klanten misloopt? Om effectieve maatregelen te treffen is het allereerst belangrijk te weten hoe hoog de piek precies wordt. Komen er dubbel zoveel bezoekers als normaal of wellicht nog meer? Sluiten mensen 30% meer verzekeringen af? Belangrijk hierbij is om het maximum zo nauwkeurig mogelijk te schatten, zonder dat er kans is dat de schatting te laag uitkomt. Net als bij een waterkering; liever iets te hoog dan te laag.

Vervolgens is het zaak IT-systemen optimaal in te richten voor piekbelasting. Welke capaciteit hebben de betrokken systemen en hoeveel van die capaciteit is nu al in gebruik? Een performance test kan helpen om in kaart te brengen welke maximale load de website aan kan en wat er nodig is om de piekbelasting goed te doorstaan. Als de beschikbare maximale capaciteit niet genoeg blijkt te zijn moet er opgeschaald worden. Hoe dit exact moet hangt af van de betrokken systemen, maar mogelijk zijn er optimalisaties mogelijk of moet er hardware bij geplaatst worden. Om flexibel te zijn kun je daarbij een beroep doen op cloud-systemen. Verder is het raadzaam continu te monitoren dus ook buiten het piekseizoen. Daarbij krijg je vaak handige inzichten waar mensen precies afhaken in bijvoorbeeld het aanmeldsysteem en waar kleine aanpassingen een verschil kunnen maken.

Sessie applicatie performance bij verzekeraars

Om je verder te informeren en te inspireren hoe je als verzekeraar het meeste uit je website haalt, organiseren we in het najaar een bijeenkomst (houd onze site in de gaten voor de datum). Mocht je daarvoor al meer informatie willen of eens van gedachten willen wisselen over dit onderwerp, neem dan contact op met mij via mdmeijer@computest.nl of via 088-733 1337.

Deze website werkt het beste met JavaScript ingeschakeld