Als je in een winkel lang moet wachten in de rij, tot je geholpen wordt, maken goede service en prijzen dan uiteindelijk alles goed? Waarschijnlijk niet! Wellicht ben je allang naar de concurrent gegaan voor je aankoop. Je hebt namelijk, ondanks de service, nog steeds een slechte ervaring gehad in de winkel. En dat heeft invloed op je koopgedrag!
Waarom voor webshops performance verbeteren belangrijk is
Voor webwinkels geldt hetzelfde. Sterker nog, online moet alles nog sneller zijn. Wanneer een klant langer dan drie seconden moet wachten op een pagina, dan kan de service nog zo goed zijn, de bezoeker van de website heeft nog steeds (te) lang moeten wachten. Deze zal dan ook sneller geneigd zijn om een concurrent te bezoeken. Tevens houdt Google Search rekening met de performance van een website, waarmee je lager scoort in ranking en sowieso al minder bezoekers zal krijgen.
Het verbaast me daarom dat er veel webwinkels zijn gelanceerd zonder dat er goed is gekeken naar performance. Veel open-source e-commerce platforms, zoals Magento, Prestashop, Opencart en osCommerce hebben een configuratiepagina die gewijd is aan het tunen van performance. Meestal is de software zodanig geoptimaliseerd, dat het inschakelen van bepaalde opties genoeg is om een behoorlijke verbetering te zien voor wat betreft performance.
Webshop performance steeds meer ingebouwd in e-commerce pakketten
Omdat bezoekers steeds veeleisender worden, besteden ontwikkelaars van e-commercepakketten steeds meer aandacht aan performance. Wel maakt performance tuning het ontwerpen en ontwikkelen van een webwinkel lastiger. Om deze redenen zijn de opties standaard niet ingeschakeld en is er nog actie vereist vanuit de sitebeheerder.
Gelukkig maken de softwarepakketten het erg gemakkelijk om deze opties in te schakelen bij het opleveren. Bijna alle pakketten hebben een configuratiepagina of plugin beschikbaar dat gewijd is aan het verbeteren van de performance van uw webshop.
Kansen voor een snelle webshop die blijven liggen
Echter, het feit dat veel webwinkelsoftware na lancering niet is getuned voor performance toont aan dat er veel meer kansen blijven liggen om de webshop performance te verbeteren. Naast performance-tabbladen zijn de andere configuratiepagina’s het zeker waard om ook te bekijken voordat een winkel live gaat, want veel e-commerce software kan, zonder veel moeite aangepast worden om de gebruikerservaring enorm te verbeteren. Ben je niet zeker van de opties, dan bieden performancetesten kans om aan te tonen wat de effecten zijn van bepaalde veranderingen. Tevens kan performance monitoring continu aantonen wat de responstijden zijn en impact na aanpassingen van configuratie. Laat die kansen voor webshop performance verbeteren dus niet liggen.
Doen dus!