Regelmatig krijg ik de vraag: ‘Wat doe je eigenlijk als tester?’ Dit is begrijpelijk, want het is geen beroep waarbij mensen direct snappen wat je doet, zoals bij bijvoorbeeld een tandarts het geval is. Om meer inzicht te geven in wat het werk van een tester inhoudt, licht ik een tipje van de sluier op van mijn werkzaamheden als tester bij mijn huidige opdrachtgever.
Mijn werk als tester voor een grote Nederlandse verzekeraar
Na het opleidingstraject van Computest waarover ik in mijn eerste blog schreef, ging ik aan de slag bij mijn eerste opdracht. Dit was het testen van de werking van een e-commerce checkout systeem. Na 9 maanden was deze opdracht afgerond en startte ik bij een grote Nederlandse verzekeraar. Hier werk ik nu 8 maanden, samen met een andere collega van Computest.
Ik ben geautomatiseerd tester. Dit houdt in dat we naar aanleiding van veranderingen in de business en/of de code testen of de software nog goed werkt. Je kunt dit ook wel zien als kwaliteitsbewaking. Bij mijn huidige opdrachtgever testen we bijvoorbeeld het systeem dat premies berekent. Ik ben onderdeel van een scrum-team dat ervoor zorgt dat het systeem in de lucht blijft en updates worden doorgevoerd.
Voorheen werden deze tests handmatig uitgevoerd. De opdrachtgever vroeg of dit geautomatiseerd kon worden. Hiervoor hebben we een testframework geschreven en uitgerold. Bij de verzekeraar zelf werken ook testers, maar voor het ontwikkelen van dit framework is onze specialistische hulp ingeroepen. Inmiddels leiden we de testers van de verzekeraar op om zelf verder te werken met het systeem.
Door het geautomatiseerd testen worden eventuele bugs in de software ook eerder ontdekt, waardoor ze vaak sneller en goedkoper opgelost kunnen worden.
Rene Brandenburg, Geautomatiseerd Tester bij een Nederlandse verzekeraar
Het belang van mijn werk
Bij het aanvragen van een verzekering moet de juiste premie berekend worden. Afhankelijk van de soort verzekering spelen er diverse kenmerken mee, wat een premieberekening behoorlijk complex maakt. Daarnaast moeten intermediairs via hetzelfde systeem ook mutaties kunnen doen en schade melden.
Met het testframework dat wij ontwikkeld hebben kan de verzekeraar nu vaker op betrouwbaarheid testen. Klanten (in dit geval de intermediairs) krijgen dus altijd een kloppende premieberekening. Door het geautomatiseerd testen worden eventuele bugs in de software ook eerder ontdekt, waardoor ze vaak sneller en goedkoper opgelost kunnen worden.
Mijn werkdag
Mijn werkdag start eigenlijk op het moment dat ik mijn vorige werkdag afsloot; de avond ervoor. Aan het eind van elke werkdag zet ik namelijk een testset aan. Als ik dan de volgende dag weer op kantoor kom, bekijk ik eerst de resultaten van die test.
Naar aanleiding van de resultaten schakel ik met de betreffende product owner (in het geval van een inhoudelijke onjuistheid) of met functioneel beheer (in het geval van een technische fout). Soms is een developer nodig, soms zit er een fout in de testdata (bijvoorbeeld doordat iemand een aanpassing maakte in de premies) en zet ik een nieuwe testset aan.
De rest van de dag besteed ik aan het opleiden van de medewerkers van de opdrachtgever of - als er bijvoorbeeld een verandering is geweest die invloed heeft op de premieberekening - het schrijven van nieuwe testscripts.
Junior tester met back up
Een nieuw testframework is er natuurlijk niet zomaar. We zijn gestart met het leren kennen van het systeem, veel overleg met de interne testers en het maken van een plan van aanpak. Daarna kon het bouwen beginnen. Dit deed ik samen met mijn collega van Computest. We hebben beide hetzelfde niveau en dezelfde hoeveelheid ervaring van ruim anderhalf jaar. Dit maakt ons officieel junior testers. Toch kunnen wij prima een opdracht als die van deze grote Nederlandse verzekeraar aan, dankzij onze ‘Computest-backbone’.
Zo hebben we bijvoorbeeld elke vrijdag overleg met collega’s die met hetzelfde systeem testen, ook bij een verzekeraar. Zij checken alles wat wij gedurende de week ontwikkelen. De zelfstandigheid in combinatie met overleg en controle is heel fijn. Voor ons, maar ook voor onze opdrachtgever.
Als ik vermoed dat iets een issue wordt, heb ik de backup van Computest collega’s om advies in te winnen. Er is een groot intern kennisnetwerk bij Computest.
Rene Brandenburg, Geautomatiseerd Tester bij een Nederlandse verzekeraar | in dienst bij Computest
In de Computest-samenwerkingscultuur zie ik ook echt de meerwaarde voor klanten. We zijn technischer dan de gemiddelde testers en hebben veel kennis. Ik ben functioneel tester, maar ik ken dankzij de opleiding van Computest ook de basis van performance en security testing. Zodoende kan ik een opdrachtgever ook op die vlakken adviseren, waarbij ik ook nog eens eenvoudig gebruik kan maken van het grote interne kennisnetwerk van Computest voor extra advies.
Onderdeel van twee teams
Bij deze opdrachtgever voel ik me onderdeel van het team, maar ook de band met Computest is er. Die onderhouden we onder andere door elke maand uit eten te gaan met het Computest team. Het leuke van de Computest-collega’s is dat we allemaal dezelfde vakinhoudelijke kennis delen en het tegelijkertijd ook goed met elkaar kunnen vinden.
De toekomst
Sinds ik begon met de opdracht bij deze verzekeraar is er veel veranderd. We begonnen met het eigen maken van het systeem, toen het bouwen van het testframework, optimaliseren en bugs eruit halen, en nu het opleiden van de eigen testers bij de opdrachtgever. De inhoud van mijn werk heeft dus al vele stadia doorlopen en daardoor ben ik zelf enorm gegroeid als tester. En die groei neem ik straks weer mee naar een volgende opdracht.
Ook aan de slag als tester?
Nieuwsgierig geworden en wil je meer weten over werken als tester? Neem dan contact op met Stefan Langerak of kijk op www.werkenbijcomputest.nl.
- Auteur: René Brandenburg