Het testen van digitale producten gebeurt op allerlei manieren. Zo onderscheiden we onder andere performance testing,security testing, (automated) functional testing en usability testing. We zien deze verschillende soorten testen als aparte vakgebieden, wat ze overduidelijk ook zijn. Maar eigenlijk is het één niet compleet zonder het ander. Want waar het uiteindelijk allemaal om draait is de ervaring van de eindgebruiker. Usability is hierin de lijm die de verschillende kwaliteitsaspecten samenvoegt tot één geheel.
Performance
Iedereen heeft het tegenwoordig druk en daardoor weinig tijd en nog veel minder geduld! Langer dan 2 seconden wachten op een website of applicatie is echt een no go. Heeft de website of applicatie meer tijd nodig om de gewenste actie uit te voeren? OK, I’m out!!
Daarnaast is er niets frustrerender dan een digitale dienst die het boven een bepaald aantal gebruikers laat afweten. Het zou echt een regelrechte ramp zijn als je helemaal klaar zit voor die concertkaartjes waarvan de verkoop binnen een paar seconden van start gaat, en de website gaat ineens offline omdat er met jou nog zo’n 6 miljoen mensen naar een concert van Adele willen. Tegen de tijd dat jij weer bent ingelogd zijn de kaartjes uitverkocht. Oh. My. GOD!!
Security
nternetbankieren. Need I say more? We vinden het niet meer dan normaal dat het gebouw van een bank goed beveiligd is zodat niet iedere gek vrolijk met ons geld naar buiten kan huppelen. Maar datzelfde geldt natuurlijk ook voor de digitale dienst van een bank middels internetbankieren via de website en applicatie. Zodra blijkt dat de digitale beveiliging van een bank eigenlijk helemaal niet zo veilig is waardoor het voor hackers peanuts is om ons geld op hun eigen bankrekening te storten, stappen we natuurlijk massaal over naar een andere bank. BYE!!
Zo word je ook niet echt vrolijk wanneer je lid bent van een profielenwebsite voor vreemdgangers en hackers de ledenlijst ervan bekend dreigen te maken. YIKES!!
Functionality
Hoe irritant is het als een functionaliteit op een website of applicatie gewoon helemaal niet werkt? Heb je net je digitale winkelwagentje volgeladen met schoenen, een nette blazer, schoenen, die hippe jurk, leren tas, and of course; nog meer schoenen, kun je nergens naar ‘bestellen’. Of, net zo frustrerend, de bestelknop navigeert naar een 404-error pagina. Uhm. Wait, WHAT?!
Usability
Extra irritant is het wanneer je op een standaard 404-error pagina stuit waardoor je via de back-button van je browser terug naar de website moet. Zucht. Of je zit ’s avonds heerlijk met je smartphone of tablet op de bank om nog éven die leuke website te bezoeken, blijkt deze niet geoptimaliseerd voor mobile devices en is het echt pure hel om te vinden waar je voor kwam. Come on guys!
Dus..
Het mag duidelijk zijn dat bovenstaande voorbeelden niet bepaald bevorderlijk zijn voor het imago van je bedrijf. Het is dus enorm belangrijk dat dit voorkomen wordt. Daarom bestaan er performance testers, security testers, (geautomatiseerd) functioneel testers en usability testers. Hoewel performance, security, functionality en usability allen een eigen tak van sport zijn, komt alles uiteindelijk samen bij usability. Want zodra er op het gebied van performance, security of functionality iets niet in de haak is, faalt de usability van het digitale product en daarmee faalt automatisch ook de gebruikerservaring. Het gevolg daarvan is dat klanten gefrustreerd raken en je deze misschien wel (voorgoed) kwijtraakt. En dat kan natuurlijk niet de bedoeling zijn! Om dit te voorkomen moet daarom aan ál deze aspecten worden voldaan. Zorg dus dat usability bij alle testactiviteiten een kritieke factor is. Zo creëer je een geïntegreerde teststrategie waarbij usability zowel de ‘glue’ als de ‘clue’ is voor succes.