“Tester gezocht!” hoe vaak ik dat wel niet in mijn mailbox heb zien staan tijdens de zoektocht naar mijn eerste baan, maar wat het werken als tester behelst hadden ik en mijn oud studiegenoten geen idee van. Vaak wordt er denigrerend over gepraat, zo ook nadat ik op mijn LinkedIn had vermeld dat ik aan de slag ging als tester. “Wat saai” en “Wat doe je dan” waren veelvoorkomende reacties.
Weinig interesse bij studenten
De vraag naar testers is groot, maar toch lijken schoolverlaters er niet warm van te worden. Ik moet toegeven dat ik in het begin ook steevast terug stuurde dat ik geen interesse had in een functie als tester. Pas nadat ik wat meer informatie had opgezocht besloot ik maar eens op gesprek te gaan. Hoe komt dit? Vooral doordat er te weinig aandacht wordt gegeven aan testen tijdens een studie. Zelf heb ik Business IT & Management gestudeerd en tijdens mijn opleiding is testen niet één keer behandeld. Hierdoor ontstaan generalisaties en vooroordelen over een vakgebied die vaak onterecht zijn. Nadat ik had uitgelegd aan oud studiegenoten wat ik als tester deed, bleken toch veel mensen het interessant te vinden. Maar zou die interesse niet veel eerder moeten worden getriggerd?
Aandacht voor testen tijdens studie
In het steeds volwassener wordende vakgebied van IT krijgt testen steeds meer aandacht. Producten kunnen zich onderscheiden op betrouwbaarheid en performance. Hierdoor ontstaat een grotere vraag naar test specialisten. Maar in het onderwijs is het onderwerp testen (nog) een ondergeschoven kindje. Dit zal echter niet van de één op de andere dag veranderen. Het onderwijs is log en duurt vaak lang voordat het zich aanpast. Maar hoe zorgen we dan dat schoolverlaters een functie als tester ambiëren? Ik denk dat de markt daar zelf een rol in heeft.
Aandacht voor het testvak verhogen bij studenten
Als we meer aandacht willen voor het vakgebied moeten er nauwe banden worden gelegd met onderwijsinstellingen. Geef gastcolleges en workshops. Pas als studenten zien wat het werk inhoudt, zullen ze er meer interesse in krijgen. Een babbeltje op een banenbeurs zal weinig studenten overhalen.
Laat zien dat tester zijn een veelzijdig vak is, technisch, niet technisch, op de business gericht of op de techniek. Testmanager, Functioneel Tester, Test Automatiseerder, Performance Tester, noem het maar op, er is eigenlijk voor iedereen wel wat wils met voldoende doorgroeimogelijkheden.
Maar kom tijdens zo’n workshop niet aan met stroeve theorie. Dat krijgen studenten al genoeg voorgeschoteld. De aandacht is dan snel verdwenen. Laat dus zien hoe het in de praktijk is! Veel studenten die een IT opleiding volgen zijn in zekere mate geïnteresseerd in programmeren en scripten. Maar veel hebben niet de ambitie om developer te worden. Als testautomatiseerder heb je een mooie tussenoplossing, demonstreer dit dus ook. Laat zien hoe een simpel script gemaakt wordt en laat ze daarna zelf aan de slag gaan. Hierdoor zal het idee dat een tester de hele dag alleen maar testcases doorloopt en alles met de hand doet snel verdwijnen.
Conclusie
De markt heeft het dus zelf in de hand om meer interesse te krijgen voor haar vacatures. Doorbreek de stigma’s en ga langs bij onderwijsinstellingen, laat studenten zien dat werken als tester best leuk, afwisselend en uitdagend kan zijn.