>>
Gepubliceerd op: 03 december 2019, Bijgewerkt op: 06 juni 2023, min. leestijd

Zo presteerden webshops tijdens Black Friday

Black Friday: er was geen ontkomen aan. Schreeuwende reclames en vele nieuwsbrieven die consumenten aansporen om op koopjes te jagen. Ongetwijfeld heeft het voor veel online retailers voor nieuwe bezoekersrecords gezorgd. Records die ook voor problemen kunnen zorgen als je niet weet wat deze doen met de snelheid en beschikbaarheid van je webwinkel. Om te kijken hoe webshops onder druk presteren, namen we een week lang de Black Friday performance-metingen* van 25 populaire webwinkels onder de loep, waaronder de Twinkle Top 10. Lees hoe de sites presteerden én ontdek hoe je als online retailer zorgt dat je platform zelfs bij massaal bezoek topprestaties levert.   

Veel retailers hielden de Black Friday-acties niet beperkt tot afgelopen vrijdag. We hebben daarom gedurende een week gekeken hoe de shops presteerden. Hierbij hebben we zowel naar de laadtijd (ook wel responstijd genoemd) van de homepage gekeken als naar de speciale Black Friday-pagina’s. Uit onze metingen blijkt dat Zalando zowel gedurende de week als op Black Friday het best presteerde, gevolgd door bol.com. Met een gemiddelde responstijd van 0,91 seconden over de hele week en 1,09 seconden op Black Friday was Zalando blijkbaar goed voorbereid op de drukte. Voor de gemiddelde responstijd op Black Friday waren de Hema en de Bijenkorf de nummers 3 en 4 met responstijden van respectievelijk 1,58 en 1,59 seconden. 

Computest-Black-Friday-tabel.jpg

Coolblue hekkensluiter

Als je kijkt naar de platformen die de afgelopen week minder sterke prestaties lieten zien valt  direct iets op: Coolblue is hekkensluiter. De webwinkel die service tot een kunst heeft verheven, heeft zijn klanten afgelopen week online iets langer laten wachten. Met een gemiddelde responstijd van 4,10 seconden moesten consumenten hier het meeste geduld hebben voordat zij een aankoop konden doen. Ook Albert Heijn presteert met 3,23 seconden beneden verwachting, wat grotendeels te herleiden is naar de zwakke prestaties op maandagavond. 

Verder was duidelijk te zien dat BCC, die net buiten de top 10 valt, afgelopen week online wat uitdagende momenten had. Op 27 november was de webwinkel bijna 12 uur lang onbereikbaar voor bezoekers. Dit lijkt te wijten aan een issue dat vanaf 23.20 opspeelde. Rond 11.00 uur de volgende ochtend leek dit opgelost. Gezien het feit dat BCC de hele week acties had, zal dit ongetwijfeld invloed hebben gehad op het transactievolume. 

BCC2.jpg

Ideale gemiddelde responstijd

Idealiter ligt de gemiddelde responstijd van e-commerceplatformen onder de twee seconden. Onderzoek van de Aberdeen Group laat bovendien zien dat 40 procent van de consumenten een website verlaat als het meer dan drie seconden duurt voordat deze geladen is. Nu hebben mensen als het om een Black Friday deal gaat wellicht iets meer geduld, maar doorgaans raakt de consument bij te lang wachten geïrriteerd of haakt deze af. Dit is niet alleen een risico voor de conversie in je webwinkel, maar maakt ook de kans dat de consument terugkeert kleiner. Een optimale responstijd zou je dan ook niet alleen moeten zien als een manier om je conversie te verhogen, maar moet onderdeel zijn van de service die je als webshop biedt.  

Adviezen voor optimale performance

Hoe zorg je er dan voor dat je platform altijd klaar is om topprestaties te leveren onder hoge belasting? 

1. Vertrouw niet zomaar op automatisch opschalen in de cloud

Doorgaans wordt de hardware-capaciteit gezien als belangrijkste beperkende factor van een webwinkel. Limieten op dit gebied zijn echter heel simpel door te rekenen. Op basis daarvan kun je voorspellen wat de benodigde bandbreedte of rekencapaciteit is gerelateerd aan het aantal bezoekers. Mocht hier onvoldoende capaciteit zijn, dan kun je met een cloud-infrastructuur heel makkelijk uitbreiden. Dit brengt echter ook risico’s met zich mee. 

Automatisch schalen in een cloud-infrastructuur betekent namelijk niet dat het systeem de maximaal verwachte belasting altijd aankan. Er zijn immers systeeminstellingen of -grenzen die niet overschreden kunnen worden. Denk aan een maximum van het aantal gelijktijdige connecties met de webservers of databases. Of quota’s op het netwerkverkeer of aantal requests per seconde. Daarnaast kan het gehuurde aantal CPU’s dermate hoog zijn dat het maximum wordt bereikt waardoor er niet meer automatisch opgeschaald kan worden. Daar wil je op je drukste moment niet tegenaan lopen. Zorg dus dat je hier altijd inzicht in hebt. 

2. Onderschat de impact van de locatie van de cloud niet

Ook de locatie van de cloud heeft invloed op de performance. De infrastructuur van Amazon bevindt zich bijvoorbeeld in Ierland en die van Rackspace in Engeland. Dat levert automatisch een hogere latency op, ondanks dat de technologie steeds beter wordt en de snelheid van het datatransport toeneemt. Zo kan de applicatie veel interactie hebben met andere applicaties, waarvan de infrastructuur wél in Nederland staat. Dit is een factor die veel impact kan hebben op de responstijden, maar waar niet direct aan wordt gedacht.

3. Laat rijke (promotie)content serveren door een Content Delivery Network

Om speciale aanbiedingen zoals Black Friday-koopjes te promoten zetten online winkeliers vaak rich media in. Deze hebben logischerwijs ook invloed op de laadtijd van je site. Om te zorgen dat deze content niet voor problemen zorgt bij piekbelasting kun je static resources zoals JavaScripts, afbeeldingen en stylesheets laten serveren door een Content Delivery Network (CDN). Hiermee worden de eigen webservers ontlast van verkeer zodat de performance van de webshop wordt geoptimaliseerd. Dit kan een belangrijk verschil betekenen in de ervaring van de doorgaans weinig geduldige online shopper. Het inzetten van een CDN is overigens niet zonder risico’s dus als je dit doet, schakel dan de hulp in van experts.

4. Voer voor de actieperiode testen uit vanuit gebruikersperspectief

Om een reëel beeld te krijgen of jouw platform klaar is voor piekbelasting, is het verstandig om voor de actieperiode je webwinkel te testen vanuit het perspectief van de gebruiker. Zorg dat je inzicht hebt in gebruikersgedrag en boots dit na. Hiervoor kun je scripts (laten) bouwen die gebruikers simuleren die de gewenste acties binnen de webapplicatie doorlopen. Vervolgens kun je variatie aanbrengen in de test door verschillende gebruikerspopulaties te simuleren volgens een vastgestelde verdeling. Zo krijg je een realistische test waarmee je nog voordat je met je actie van start gaat performance-issues op tijd opspoort en kunt oplossen.

5. Houd vinger aan de pols met continue monitoring

Je voert niet iedere dag een test uit. Daarom is het raadzaam om je platform continu te monitoren. Zo weet je altijd of de doelen met betrekking tot responstijd worden gehaald en wanneer niet. Hiervoor kun je tools inzetten die iedere paar minuten testen of de kritieke paden van je webwinkel nog werken binnen de gestelde tijden. Als er onregelmatigheden voorkomen in de responstijden, dan krijg je direct een notificatie. 

6. Maak gebruik van caching

Om de belasting op je infrastructuur te reduceren en de laadtijd te bevorderen, kun je caching inzetten via de browser en het CDN. Als er wordt gecached in het CDN kijk dan ook goed naar de cache-instellingen. Wanneer deze niet voldoende zijn geoptimaliseerd dan moet het CDN teveel vragen van de origin en verlies je alsnog tijd in het laden van de content. 

7. Verspreid je acties en je load

Als je slim om wilt gaan met je capaciteit kun je, zoals een aantal webshops afgelopen week al deden, je acties over een langere periode laten lopen in plaats van op 1 dag. Nu werd hier door Twinkle-100 aanvoerder Bol.com ook voor gepleit, al had dit meer te maken met de logistieke afhandeling van alle pakketten gedurende de Sinterklaas- en kerstperiode. Zoals we hebben gezien is logistieke afhandeling van je webverkeer echter ook een belangrijke reden om goed na te denken over hoe je je actieperiode plant en inricht. 

Bedenk hoe je wil falen...

Mocht het niet haalbaar zijn om met bovenstaande zaken aan de slag te gaan, bedenk dan van tevoren hoe je zou willen falen. Hier kan een goede error-pagina het verschil maken. Een voorbeeld dat we op Black Friday zagen was slim bedacht, maar schoot in de praktijk het doel voorbij: Dyson kon het aantal bezoekers niet aan en had een pagina met een wachtrij. Dit is alleen weinig hoopgevend als je nummer 7516 krijgt toegewezen. Bovendien liep de laadtijd van de website soms op tot 30 seconden.  

Dyson.jpg

Dit onderzoek leidt hopelijk tot inzichten voor online retailers dat iedere milliseconde vertraging bij het bezoeken van hun webwinkel, een actie kan maken of breken. Want koopje of niet, voor de hedendaagse consument is geduld al lang geen schone zaak meer.

* Voor het uitvoeren van de metingen hebben Jeffrey de Ridder en Mike van Toledo een geautomatiseerd testscript gemaakt. Deze startte iedere 5 minuten de webbrowser en navigeerde vervolgens naar de homepage en indien aanwezig, naar de actiepagina voor Black Friday. Voor het beoordelen van de performance werd op iedere pagina gekeken hoe snel bepaalde elementen zoals een afbeelding of tekst waren geladen waardoor nauwkeurig kon worden vastgesteld hoe lang de bezoeker moest wachten.

Deze website werkt het beste met JavaScript ingeschakeld