>>

Dossiers SRK Rechtsbijstand beschikbaar en veilig dankzij Computest

Omdat verzekeringsmaatschappijen meerdere soorten verzekeringen aanbieden kunnen belangenconflicten ontstaan. Daarom mag een verzekeraar wel rechtsbijstandverzekeringen afsluiten, maar niet zelf uitvoeren. Dit doet SRK Rechtsbijstand voor zeven verzekeraars. De 320 juristen, waaronder 70 advocaten van SRK Rechtsbijstand behandelen per jaar zo’n 40.000 zaken. Om te zorgen dat de dossiers van deze zaken altijd beschikbaar en veilig zijn vertrouwt SRK Rechtsbijstand op de expertise van Computest.

“Voor iedere rechtszaak is er een dossier met tientallen of soms honderden documenten die zijn ondergebracht in ons dossier management systeem. In totaal bevat het systeem zo’n 230.000 dossiers”, vertelt Marco Spilt, manager ICT bij SRK Rechtsbijstand. Met een afdeling van 6 personen zorgt hij dat de IT-systemen goed functioneren en beschikbaar zijn. Omdat het huidige dossier management systeem niet meer voldoet aan de eisen wordt het vervangen. Spilt is verantwoordelijk voor dit project en geeft aan dat het testen van de performance en security belangrijke onderdelen zijn in het ontwikkelproces van het nieuwe systeem.

Testen is specialistisch werk

“Als je gaat werken met een nieuw systeem, dan wil je graag weten hoe het zich gaat gedragen als er veel collega’s tegelijkertijd op werken. Je weet immers nooit precies wat iemand gedurende de dag aan performance ervaart, terwijl dit zeker als het gaat om het kernsysteem van de organisatie, essentiële informatie is. Daarbij wilden we ook voordat het nieuwe systeem live gaat de garantie hebben dat het veilig is, zodat de informatie uit de dossiers alleen toegankelijk is voor degenen die daar autorisatie voor hebben. Het testen van de performance en security is echter specialistisch werk waarvoor we zelf de tools en expertise niet in huis hebben. Daarom hebben we Computest ingeschakeld.”

Computest deed een representatieve simulatie van het gebruik van het systeem en legde al snel de vinger op de zere plek.

Marco Spilt, manager ICT bij SRK Rechtsbijstand

Dit bewees al snel zijn meerwaarde: uit de testen bleek namelijk dat het bestaande systeem onvoldoende presteerde. Computest deed een representatieve simulatie van het gebruik van het systeem en legde al snel de vinger op de zere plek. Uit de rapportage bleek namelijk dat het ook na aanpassingen, niet kon voldoen aan de performance-eisen. “Een vervelende, maar ook hele waardevolle conclusie”, zegt Spilt. “Daarom adviseren de security-specialisten van Computest nu ook de ontwikkelaars van het nieuwe systeem, zodat zowel performance als security-aspecten direct worden meegenomen in het ontwikkelproces.”

Spilt vindt Computest een fijne partner: “Ze zijn praktisch, snel en hebben goede specialisten in huis. Er komt snel een concreet voorstel zonder dat je te maken hebt met veel intakegesprekken of een uitgebreide salesorganisatie. Je merkt dat ze echt van de kwaliteit en inhoud zijn. Dit maakt dat we heel laagdrempelig en duidelijk zaken kunnen doen.”

Security testing klantportal

Daarom werkt SRK Rechtsbijstand ook samen met Computest voor andere projecten. Zo wil SRK Rechtsbijstand klanten toegang geven tot hun eigen dossier. “Hiervoor wordt bovenop het nieuwe systeem een klantportal ontwikkeld voor potentieel 23.000 gebruikers met een actief dossier. Deze portal testen we met Computest zowel op performance als security. Voor security testing kun je verschillende andere partijen inhuren. Mijn ervaring is echter dat deze vaak kostbaar zijn en er lang over doen om de resultaten terug te koppelen. Ook is de rapportage niet altijd even duidelijk. Computest kwam met een helder advies dat werd opgeleverd binnen de afgesproken tijd. Hiermee konden we de beveiliging van de portal heel effectief optimaliseren.”

Compleet beeld van performance en security

Omdat SRK Rechtsbijstand voor het beheer van haar systemen en projecten vertrouwt op externen, is het van groot belang dat er met goede leveranciers gewerkt wordt. “Computest is daarbij een betrouwbare en flexibele partner met waarmee we moeiteloos samenwerken. Het is bovendien handig dat er zowel kennis van performance als security in huis is. Dit zorgt voor een geïntegreerde benadering en een compleet beeld van hoe de systemen en applicaties ervoor staan. Om de bereikbaarheid en security van onze systemen te garanderen zorgen we daarnaast voor continue monitoring. Dit helpt in ons streven gebruikers een soepele ervaring te bieden als de nieuwe systemen in productie zijn”, besluit Spilt.

Contact naar aanleiding van de SRK klantcase?

SRK Rechtsbijstand heeft Computest ingeschakeld om te zorgen dat hun dossiers met tientallen of soms honderden documenten altijd beschikbaar en veilig zijn. Ben jij ook geïnteresseerd in onze diensten en wil je meer informatie? Of direct een vrijblijvende offerte ontvangen? Neem dan contact op via info@computest.nl of +31 (0)88 733 13 37.

Deze website werkt het beste met JavaScript ingeschakeld