>>

Hoe houd je een mediaplatform op piekmomenten in de lucht?

Voor mediabedrijven zijn twee zaken essentieel: het voor zoveel mogelijk mensen beschikbaar maken van hun content op verschillende apparaten en kanalen. Ook moet dit veilig verlopen. Zo combineer je deze zaken.

Een platform moet er zeker van kunnen zijn dat een massapubliek op een gestroomlijnde manier toegang krijgt tot de juiste content. En als er sprake is van betaalde content wil het kunnen garanderen dat de financiële afwikkeling veilig en snel is. Dit maakt het ontwikkelen en het introduceren van een mediaplatform ingewikkeld. Er zijn echter testen die meer zekerheid kunnen geven over zowel de performance als de security van deze platformen.

Tips voor massale performance testen mediaplatformen

Mediaplatformen moeten altijd voorbereid zijn op piekbelasting. Het kan immers gaan om honderdduizenden kijkers tegelijkertijd. Om te garanderen dat dit in de praktijk goed gaat, is het slim het platform tijdens de ontwikkeling en voor de livegang te testen op de performance tijdens piekmomenten. De volgende tips helpen om deze testen op een goede manier uit te voeren zodat je ook echt de garantie hebt dat het platform onder alle omstandigheden in de lucht blijft.

1. Check voordat je gaat testen de functionele flow

Functionele problemen van je platform zoals het selecteren/starten van een video of het inloggen van een gebruiker, kunnen ervoor zorgen dat je geen reëel beeld krijgt van een performance test. Daarom moet je, zeker voordat je start met grootschalige performance testing, zorgen dat de functionele flow goed werkt en is getest. Zo weet je, als er bij je performance test fouten naar boven komen, dat deze ook daadwerkelijk performance-gerelateerd zijn. Bovendien is het met een enorm aantal gebruikers heel moeilijk om functionele problemen te signaleren. Start daarom ook een test op ‘relatief’ lage load (100.000 gelijktijdige gebruikers) om de scripts en testomgeving te valideren. Daarmee kunnen de eerste issues al zichtbaar worden.

2. Bepaal de juiste timing

Mediabedrijven weten dat er doorgaans eind augustus en begin september, als de nieuwe series starten, een grote piek is. Het is prettig om voor die tijd zeker te weten dat je daadwerkelijk veel gebruikers tegelijk kunt bedienen. Plan dan ook ruimschoots voor deze periode je testen in zodat je platform het niet laat afweten als het er echt om gaat.

3. Stel de maximaal gewenste belasting vast

Om een reëel beeld te krijgen van de performance van je platform bij piekbelasting is het handig de load te testen op basis van extreme situaties. Denk aan uitzendingen met een massaal aantal kijkers zoals live sportwedstrijden. Ook zijn er momenten waarvan je weet dat mensen direct na een uitzending naar de website van het programma gaan om extra content of de volgende aflevering te bekijken. Neem het aantal kijkers en bezoekers in deze situatie als uitgangspunt voor je test.

4. Profiteer van de cloud

Om een goede test uit te voeren is het van belang de praktijksituatie zo goed mogelijk na te bootsen. Maar hoe simuleer je bijvoorbeeld twee miljoen gebruikers die allemaal binnen zeven seconden via een app een stem uitbrengen? Als je miljoenen gebruikers nodig hebt die tegelijkertijd een actie uitvoeren, is een groot aantal load-generatoren nodig die gebruikers simuleren. Deze kunnen worden gehuurd bij partijen als Amazon. Zij hebben datacenters in alle regio’s waardoor je met behulp van de cloud in staat bent vanuit de hele wereld gebruikers te simuleren. Handig als je bedenkt dat mensen via verschillende abonnementsvormen overal en altijd content moeten kunnen consumeren.

5. Bouw reservetijd in

Test-iteraties nemen veel tijd in beslag. En bij een grootschalige test heb je doordat je verbinding maakt met veel meer agents, logischerwijs nog meer tijd nodig. Het maakt ook een groot verschil of je met testresultaten van duizend of een miljoen gebruikers werkt. Houd daar dus rekening mee in je planning. Om een idee te geven; bij een gemiddelde test kun je met gemak twintig test runs per dag uitvoeren, bij een test met twee miljoen gebruikers is dat maximaal zes. Ga er ook niet vanuit dat je test direct goed gaat. Er zijn altijd een aantal dry runs nodig voordat je de daadwerkelijke test kunt uitvoeren.

Waarde van security testen van mediaplatformen

De garantie voor een goed werkend platform beperkt zich natuurlijk niet alleen tot de beschikbaarheid en performance. Bij verschillende mediaplatformen worden upgrades aangeboden waar gebruikers toegang krijgen tot content zonder reclames. Hiervoor worden betaalmodules op mediaplatformen geïntegreerd. Om te kunnen garanderen dat deze omgeving veilig is, is het slim om naast performance testen ook security testen uit te voeren.

Security testen kunnen bovendien ook helpen voorkomen dat partijen die geen rechten hebben op de content deze (her)gebruiken. Content is het belangrijkste product van mediabedrijven en je zou niet willen dat deze zomaar afgespeeld kan worden op andere platformen. Dit gaat ook ten koste van je inkomsten. Testen geven hierbij een bepaalde garantie.

Interactie met kijker steeds belangrijker

Ik merk dat met name performance testen steeds vaker een vanzelfsprekend onderdeel is van een mediaproject. Dit is deels te danken aan het feit dat interactie met de kijker steeds belangrijker wordt. Denk bijvoorbeeld aan het oproepen van je publiek om tijdens een live uitzending een stem uit te brengen. Je hebt dan te maken met extreem hoge piekbelasting. Niemand gaat er zonder meer van uit dat dit wel goed gaat. Het credo is dan ook test, test, double test. Want zeker als je een nieuw platform introduceert, wil je een gestroomlijnde ervaring creëren voor de kijker. Met het huidige aanbod kanalen en content is deze immers maar één klik verwijderd van ander entertainment.

Deze website werkt het beste met JavaScript ingeschakeld